Loading...
زر فروکتوز
آمار بازدید از سایت

  • بازدید امروز: 1185
  • بازدید دیروز: 12832
  • بازدید کل: 31901869

اشتراک خبرنامه

با عضويت در خبرنامه، از آخرين اخبار، مقالات و پيشنهادات ويژه اعضاء مطلع شوید.


تعداد اعضاء: 804 نفر
خواندنی

ظرفیت های خوزستان در پرورش شترمرغظرفیت های خوزستان در پرورش شترمرغ

شترمرغ از 2 سالگی شروع به تخمگذاری می کند و در سال 40 تا 70 تخم می گذارد و دمای محدوده زیستی پرورش شترمرغ بین 20- تا 50+ درجه است. از این حیث خوزستان محیط مستعدی برای پرورش شترمرغ به حساب می آید.



ادامه »


اخبار برگزیده

ده عامل تأثیرگذار بر قیمت جوجه یک‌روزه گوشتی چیست؟

در هیچ روزی قیمت‌های جوجه یکروزه گوشتی مشابه یکدیگر نیستند و بین تولیدکنندگان مختلف هم قیمت‌ها کاملاً متفاوت است. حال این پرسش مطرح می‌شود که چه عواملی بر قیمت جوجه یکروزه موثرند؟

ده عامل تأثیرگذار بر قیمت جوجه یک‌روزه گوشتی چیست؟

با توجه به اینکه حلقه‌های صنعت از هم جدا هستند، مزارع مرغ گوشتی مستقل از مزارع مرغ مادر فعالیت می‌کنند و تعداد شرکت‌هایی که به‌صورت مجموعه‌های یکپارچه فعالیت دارند بسیار کم است. به هر حال، عوامل ذیل در تعیین قیمت جوجه یک‌روزه تأثیر دارند.

۱- عرضه و تقاضا: نخستین و مهم‌ترین عامل تعیین قیمت هر کالایی میزان عرضه و تقاضای آن است. در زمانهایی که جوجه در اوج تولید است، قیمت‌ها فارغ از سایر عوامل مؤثر که در پی خواهد آمد، کاهش یافته و برعکس در قعر تولید قیمت‌ها افزایش خواهد داشت. با توجه به اینکه بازار محصولات طیور هم بازار رقابت کامل است، یعنی هیچ تولیدکننده‌ای سهم مؤثری در بازار ندارد، در نتیجه نمی‌تواند محصول خود را خارج از عرف بازار قیمت‌گذاری کند.

۲- نوع آمیخته (نژاد): با توجه به شرایط فعلی صنعت طیور کشور که حلقه‌های تولید از یکدیگر جدا هستند، نوع آمیخته جوجه در تعیین قیمت بسیار مؤثر است. در حال حاضر چهار آمیخته رأس، کاب، آربورایکرز و هوبارد در کشور وجود دارد. بسته به اینکه مزارع گوشتی به کدام‌ یک از این آمیخته‌ها رغبت داشته باشند، تقاضای بازار برای هریک از آن‌ها متفاوت است.

۳- سن مادر: با توجه به اینکه کیفیت جوجه‌های تولیدی از گله‌های بسیار جوان (جونیور(Junior که تخم‌مرغ‌های ریزتری دارند، پایین‌تر از گله‌های میان‌سن است، طبیعتاً مزارع گوشتی تمایل دارند که جوجه‌هایشان از گله‌های بسیار جوان یا بسیار مسن نباشد. همین عامل بر قیمت جوجه تأثیرگذار است. در این باره، طبیعتاً گله‌های تولک در مرحله آخر قرار خواهند گرفت.

۴- شهرت تولیدکننده: با توجه به سابقه تولیدکننده، منطقه، کیفیت جوجه‌های تولیدی، نحوه ارائه خدمات، مشتریان چقدر رضایت داشته‌اند و خلاصه اینکه برند شرکت چه ارزشی پیدا کرده است، قیمت فروش جوجه‌های تولیدی در بازار تعیین می‌شود.

۵- واسطه‌ها: یا به عبارتی یاران و یاوران تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گوشتی تأثیر جدی بر تعیین قیمت جوجه در هر روز دارند. تعداد مشتریانی را که هر واسطه دارد، حسن شهرت واسطه، میزان نقدینگی ایشان و نحوه تعامل آنها با مشتریان و شرکت‌های تولیدکننده جوجه در قیمت‌گذاری جوجه نقش دارد.

۶- نحوه فروش: بسته به اینکه فروش نقد باشد یا نسیه، قیمت تغییر می‌کند. مسلماً با توجه به ارزش زمانی پول، قیمت نقدی پایین‌تر از قیمت نسیه (روال یا عرف) در بازار است. تولیدکنندگان جوجه گوشتی با توجه به اینکه از نظر وضع نقدینگی در چه موقعیتی باشند و چقدر نیاز فوری به وجه نقد داشته باشند، قیمت فروش خود را تنظیم می‌کنند.

رابطه مشتریان با پرورش‌دهندگان جوجه مادر و سابقه آنها در تعیین شکل فروش، مؤثر است. ممکن است تولیدکنندگان حتی در یک روز بخشی از جوجه را نقد و بخش دیگر را نسیه عرضه کنند یا به یک مشتری فقط نقد و به مشتری دیگری نسیه بفروشند، بنابراین ممکن است در یک روز، یک شرکت حتی با چند قیمت جوجه‌های خود را معامله کند.

۷- قیمت گوشت مرغ: اگرچه فروش جوجه در هر روز ارتباط چندانی به قیمت گوشت مرغ در آن روز ندارد، اما هرقدر قیمت مرغ کاهش یابد، قیمت جوجه یک‌روزه گوشتی نیز کاهش خواهد یافت. در همین باره، در صورتی که پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی احساس کنند که در آینده نه‌چندان دور (دو ماه آینده)، قیمت مرغ مناسب خواهد شد، هجوم به جوجه‌ریزی و افزایش تقاضا، باعث افزایش قیمت جوجه خواهد شد.

۸- قیمت نهاده‌ها: عمده هزینه پرورش مرغ گوشتی، هزینه دان یا به عبارتی ذرت و کنجاله سویا است. نگرانی پرورش‌دهندگان گوشتی از گرانی این نهاده‌ها تأثیر جدی بر تصمیم ایشان به جوجه‌ریزی دارد. در این باره، وضع نقدینگی پرورش‌دهندگان جوجه گوشتی تأثیر جدی بر تمایل به جوجه‌ریزی خواهد داشت. به عبارتی، باعث افزایش یا کاهش تقاضا خواهد شد.

۹- تسهیلات بانکی: در صورتی که بانک‌ها تسهیلاتی برای تولیدکنندگان مرغ گوشتی قائل شوند، یا به عبارتی سرمایه در گردش در اختیارشان قرار دهند، این امر باعث افزایش تمایل به جوجه‌ریزی و تحریک تقاضای جوجه خواهد شد. متأسفانه در سال‌های اخیر که بانک‌ها در ارائه تسهیلات مشکلاتی داشته‌اند، در نتیجه تمام بخش‌های صنعت طیور نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

۱۰- دخالت دولت: در مقاطعی که تولید نسبت به مصرف افزایش نشان می‌دهد، ورود شرکت پشتیبانی امور دام به بازار و خرید گوشت مرغ، چه به طور مستقیم از تولیدکنندگان و چه از کشتارگاه‌ها می‌تواند اثر جدی بر قیمت مرغ گذاشته و به دنبال آن قیمت جوجه را نیز متأثر کند. متقابلاً در صورت افزایش قیمت جوجه خارج از انتظار دولت، دخالت سازمان تعزیرات حکومتی می‌تواند تأثیر منفی بر قیمت جوجه داشته باشد.




ارسال نظر

* لطفا فقط مرتبط با مطلب فوق نظر بدهید. در غیر این صورت ممکن است نظرتان منتشر نشود.

* آدرس ایمیل شما توسط دیگران قابل مشاهده نخواهد بود.


(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)